5 tips om je ADHD-brein te resetten

5 tips om je ADHD-brein te resetten

5 tips om je ADHD-brein te resetten

5 tips om je ADHD-brein te resetten

Geplaatst op 12-5-2020 door Ina

Het komt nogal eens voor, zeg maar gerust dagelijks: 

een bomvol hoofd

overprikkelde hersenen door een overdosis aan informatie

gedachten die de hele dag alle kanten op gaan (behalve de goede)

zorgen/ stress

de hele dag 'aan' staan

meer voelen dan de gemiddelde mens en dus alles oppikken van anderen. Tel daar je eigen emotionele achtbaan bij op en je zit zo aan de max! Ik in ieder geval wel.

Ik zal je hoofd niet verder belasten met lappen tekst. Hier zijn 5 tips om je hoofd tot rust te laten komen:

1. Doe niks! En ga vooral niet zitten internetten. Dit kost namelijk veel te veel energie voor je toch al overspannen hersentjes. Het is verleidelijk als je moe bent om urenlang online te gaan, ik weet het, maar echt het is beter om het niet te doen.

2. Ga naar buiten. Niet de drukte in, niet winkelen, geen boodschappen doen, maar gewoon even wandelen in de natuur. Het maakt ook niet uit waar, zolang het maar groen is en rustig. Soms is het fijn om oordopjes in de te doen en naar muziek te luisteren. Al lopend verwerk je dingen.

3. Relax. Als je niks meer kunt, wil je juist van alles doen. Dilemma! Wees eerlijk en accepteer dat het nu juist geen goed plan is om je zolder op te ruimen, een nieuw project te beginnen of een feest te geven. Relax zoveel mogelijk horizontaal: op de bank, in bed, in de tuinstoel. Hoe minder prikkels (tv, boeken, telefoon, gesprekken) hoe beter.

4. Mini-retraite. Neem minstens 3 dagen om volledig tot rust te komen. Niets moeten. Dingen verwerken. Geen prikkels, alleen maar rust, stilte en de natuur. Allerlei gedachtes en herinneringen komen boven drijven tijdens een retraite. Je kunt deze innerlijke prikkels nu in alle rust verwerken. Dan komt er meer ruimte, en wordt je brein als het ware gedefragmenteerd, zoals bij een computer.
Dit kun je gewoon thuis doen, of in een tentje in het bos. Leef in stilte, doe je eigen ding. Doe pas iets als het vanzelf gaat, moeiteloos. Stem je af op je lichaam en luister naar je behoeftes.

5. Sporten. Ben je een “Ik ben te druk, ik kan niet ontspannen type”? Ga dan sporten. Put je lichaam uit, niet té natuurlijk, maar genoeg om lekker rustig te worden. Hardlopen, fitnessen, zwemmen, lange wandelingen van uren, je huis van boven tot onder soppen, dat soort dingen. Je weet vast wel waar jij je ei in kwijt kunt. Doe hiernaast geen intensieve dingen, vermijd prikkels van gesprekken, tv, internet. Dit zijn de ergste. Dus lekker je lichaam afmatten en genieten van de rust die het je geeft!

 

 

Reacties



Let op: HTML wordt niet vertaald!